Training & beweging
Merwin Bierlee
Training & beweging
02/20/2024
2 min
0

Wat is Bootcamp Strength?

02/20/2024
2 min
0

Meerdere keren per week geef ik Bootcamp Strength in Dronten. En zoals de naam het al zegt focussen we in deze training puur op kracht en spieren sterker maken? Maar waarom eigenlijk?


Afb. We trainen altijd kleine groepen van max. 12 pers.


De eerste associatie de we met krachttraining is het creëren van grote spieren. Gelukkig gaat het veel verder dan dat. Wist je dat je vanaf je 30e levensjaar ongeveer 1% spiermassa per jaar verliest? Gelukkig valt dit te vertragen door krachttraining te doen. Want naast het creëren van grotere spieren verbeterd en versterkt het ook je:

  • de botdichtheid (ideaal naarmate je ouder wordt en wel een keer valt)
  • je stofwisseling (we willen toch allemaal een gezond immuunsysteem en op goed gewicht blijven?)
  • je lichaamshouding (wat uiteindelijk weer zorgt voor minder lichamelijke klachten)
  • je slaapkwaliteit ('s nachts herstellen we, ideaal om de volgende dag weer te shinen)
  • en nog veel meer...



Als we aan krachttraining denken, dan denken we vaak aan het doen van squats, push ups en sit-ups Dit is een gedeeltelijke waarheid. Natuurlijk is het goed om dit te doen. Maar we slaan de basisprincipes hierdoor wel vaak over. Laat mij het je uitleggen. 


Twee basisprincipes
Als we aan krachttraining denken moeten we naar mijn mening vooral rekening houden met deze twee basisprincipes:

1. Progressieve overload
Dit is een fundamenteel principe in krachttraining dat verwijst naar het geleidelijk verhogen van de belasting op je spieren om ze uit te dagen en te dwingen zich aan te passen.

2. Activatie 
Feel the right muscle. Dat is het doel van een specifieke oefening die je uitkiest. Veel mensen voelen bijvoorbeeld bij een dumbell bench press niet hun borst, maar voornamelijk hun armen. En dit geldt vaak voor nog veel meer oefeningen. Als je echt specifiek je spieren wilt trainen is het belangrijk om bij een oefening ook echt de juiste spieren voelt.



Afb. 1: Dumbell bench press


En juist bij deze twee basisprincipes gaat het vaak mis. Als we bijvoorbeeld aan bootcamp-regular doen, dan ligt de intensiteit vele malen hoger. Dit geldt ook voor een hele hoop andere circuittrainingen. Het nadeel is dat je niet meer bezig bent met progressieve overload en het voelen van de juiste spieren, maar enkel met het uitputten van je uithoudingsvermogen.


Hoe doen we dit dan in Bootcamp Strength?

a. Warming up & Mobiliteit
Bij aanvang van de training beginnen we uiteraard met een warming-up en doen we wat mobiliteit oefeningen. Mobiliteit oefeningen zorgen ervoor dat je beter gaat bewegen, je lichaam zich gaat voorbereiden op wat er komen gaat en het blessures voorkomt.


b. 5 krachtoefeningen
We trainen altijd in een trainingscyclus van 6 weken. We doen 5 specifieke oefeningen. Waarin ook een stukje core (buik- en rugspieren) activatie in zit. Het doel van iedere oefening is om de juiste spieren te trainen en specifiek te voelen. Alleen zo trainen we de oefening waarvoor die bedoeld is. Per training variëren we in het aantal herhalingen en sets en bewegingstempo’s en houden we alles goed bij om zo progressieve overload te stimuleren.


c. Cooling down
We sluiten de training af met wat stretchoefeningen en een cooling down.


Ben je nieuwsgierig geworden of Bootcamp Strength wat voor jou is? Kom gerust eens meedoen met een gratis proefles.

Merwin Bierlee – Trainingen & Trajecten
Hét alternatief voor de sportschool

Reacties
Categorieën